Nejlepší Veganský Jogurt

GlutenFree
Supermarket
Snídaně
S veganskými jogurty bývá trochu potíž. Přestože nabídka se už i u nás rozšiřuje a některé značky jsou k dostání i v běžných supermarketech, ještě jsem nepotkala kupovaný vegan bílý jogurt, který by mi opravdu chutnal. Do pečení či vaření používám bílé jogurty AlproSoya, Provamel, Sojadee či Joya, nicméně není to nic, co bych si s chutí dala jen tak samotné. Oslazené, s ovocem či s marmeládou ujdou, ale i tak jsou občas cítit (pro mě) nepříjemné podtóny. 
Nicméně není třeba zoufat, protože vyrobit si doma chutný, hustý a smetanový veganský jogurt není naštěstí nič těžkého i když je k tomu potřeba pár kuchyňských vymožeností (např. trouba, co se dá vyhřát na 35-40°C či jogurtovač). Cenově si bohužel moc nepolepšíte, ingredience jsou poměrně nákladné, ale výslednou cenu výrazně snížíte, když si (sojové) mléko vyrobíte sami doma.
 
 
 
 
Teoreticky by mělo být možné vyrobit jogurt i z mléka ořechového či např. ovesného, ale zatím jsem to nezkoušela. Já používám sojové mléko AlproSoya, což je pro mě jedno z mála snesitelnných sojových mlék na trhu. EDIT: Nedávno jsem vyzkoušela sojové mléko z Marks&Spencer, v Praze k dostání v prodejnách na Václaváku a Chodově, a je to naprosto nejlepší sojmléko, co jsem kdy měla, takže by možná stálo za to vyzkoušet právě to? Použijte klidně jakékoli jiné, nicméně samozřejmě by to mělo být nějaké, které vám chutná, jinak vám patrně nebude chutnat ani výsledek.
Jogurt můžete vyrobit čistě z mléka, bez použití kokosové smetany či kešu, ale výsledek patrně nebude tak krémový a hustý (na druhou stranu nebude ani tak tučný). Pokud chcete množství tuku snížit, použijte poloviční množství kokosové smetany (či zdvojte množství ostatních ingrediencí). Doporučuji použít kokosové mléko Albert, protože je to jedno z mála, které v lednici ztuhne ideálním způsobem (= dostatek smetany). Pokud nemáte rádi kokos, nemusíte se bát. Jogurt po kokosu nechutná. 
Tak tedy do akce.
 
 
Ingredience:
1 litr sojového mléka AlproSoya (nebo M&S či jiného rostlinného mléka)
1/2 hrnku (cca 60gr) natural kešu oříšků (pokud nemáte výkoný mixér, doporučuji je na hodinu či dvě namočit do vody, ne však na déle, jinak natáhnou moc vody)
1 plechovka kokosového mléka Albert Quality, 24 hodin před použitím uskladněná v lednici
3 lžíce bílého sojového jogurtu Provamel či jiného jogurtu s jogurtovou kulturou (starter)
 
 
 
 
 
Postup:
Kokosové mléko vyndejte z lednice, na spodní straně udělejte nožem dva otvory a vylijte vodu (pokud by tekla hustší bílá tekutina, vraťte mléko do lednice, ještě není ztuhlé). Otevřete konzervu a ztuhlou kokosovou smetanu (celou či polovinu, viz úvod) přendejte do mixéru. Přidejte (slité) kešu oříšky a trochu mléka a rozmixujte dohladka. Směs musí být opravdu hladká, jinak by v jogurtu byly hrudky. 
Směs společně se zbytkem mléka přendejte do hrnce a na mírném plameni přiveďte k bodu varu. Nechte velmi slabě vařit a často míchejte, aby se mléko nepřipálilo. Nechte zredukovat asi na 4/5 původního obsahu (20 - 40 minut). Čím hustší směs bude, tím hustší bude jogurt. Poprvé jsem jogurt zkoušela bez svaření a byl dobrý, ale bohužel příliš řídký. 
Stáhněte z ohně a nechte mléko chladnout, dokud nedosáhne teploty 43°C. Ideální je pořídit si kuchyňský teploměr, jinak se teplota špatně odhaduje. Pokud přidáte jogurt do příliš teplé směsi, zabijete bakterie. Pokud bude směs naopak příliš studená, bakterie se nevyvinou a jogurt nebude kysat. Když je tedy teplota kolem 40°C, přidejte tři vrchovaté lžíce hotového jogurtu a dobře prošlehejte metličkou. Přelijte do vhodné nádoby (nebo nechte v hrnci...), zabalte do ručníku a dejte na teplé místo. Já mám na troubě funkci vyhřívání na 35°C (na kynutí těsta), která je dostatečná, myslím, že ji má většina novějších trub. Někdo píše, že stačí jogurt zahrabat do peřin, ale ozkoušené to nemám. Kažopádně je nutné, aby teplota byla stabilní a neklesala pod zmíněných 35°C (30°C min). 
Jogurt nechávám kysat cca 8 hodin (ne déle nebo by se mohl separovat). Obvykle mléko připravím večer a nechám ho v troubě přes noc. Po osmi hodinách je jogurt klasicky kyselý (kysaný), pokud byste ho chtěli kysaný méně, nechte ho v teple cca 6 hodin. Poté už jen přendám jogurt do čistých připravených skleniček (stačí je jen vylít vařící vodou) a dám vychladit do lednice. Jogurt během chladnutí ještě trochu zhoustne.
 
Takto připravený jogurt vydrží v ledničce až týden. Nezapomeňte si jednu porcičku nechat pro přípravu další várky jogurtu!
 
 
 
 
Celý proces se vám teď může zdát možná příliš náročný a zdlouhavý, nicméně jakmile to jednou vyzkoušíte, uvidíte, že nic těžkého to není a s každým opakováním se příprava zdá snazší. Odměnou vám navíc bude super chutný domácí jogurt, kvůli kterému nikdo ve velkochovu netrpěl :).

 

V
KOMENTÁŘE
1

Veronika

|  22. září 2014 v 18:39

Vysledek me veeeelmi mile prekvapil. Muj jogurt je dost tekuty, mozna proto, ze jsem vynechala kesu a take redukci varenim (jako na potvoru se nas sporak zrovna rozhodl odejit do kremikoveho nebe), ale chutove velmi povedeny. Pouzila jsem ryzovo-jahlove mleko domaci vyroby (mam na to takove sikovne udelatko) a s marmeladou je to pochoutka. Asi priste vyzkousim s temy kesu, jsem si to holt chtela zjednodusit :) Dekuji za recept, jogurt uz mi dlouho chybel a ty sojove kupovane blemcy me nenadchly.

2

Lucie

|  25. října 2014 v 1:42

Veru, muzes priblizit sikovne udelatko?

3

Lenča

|  30. prosince 2014 v 15:41

ahoj, nevíš, čím by se dalo nahradit kokosové mléko? Nesmím kokos kvůli ekzému.... :-) děkuji za případnou odpověď :-)

V

Veganotic

|  28. června 2015 v 21:49

Ahoj, můžeš zkusit třeba ovesnou smetanu Oatly.

4

Alena

|  13. ledna 2015 v 16:15

Ahoj, díky za recept, určitě zkusím. Troubu mám plynovou, tak nevím, jak to udělám těch 8 hodin, možná zkusím ty peřiny)

5

Kateřina

|  16. června 2015 v 8:06

Ahoj holky, šlo by to udělat z kokosového mléka celé? Nebo je to hloupost. Moc děkuji. Super článek!!!

V

Veganotic

|  28. června 2015 v 21:49

Ahoj, ještě jsem to nezkoušela, takže bohužel nevím. Vyzkoušej a napiš :)

6

Jana

|  8. září 2015 v 11:04

Zdravím Vás :) na jogurt se chystám. Držím bezmléčnou dietu kvůli prckovi a kojení a nesmím ještě sóju. Máte nějaký tip,jak nahradit ty 3 lžice soj. jogurtu s probio kulturou? Moc děkuji.

7

Marie

|  18. září 2015 v 7:30

Probiotika z lekarny (kapsle nebo pytlik vysypes do mleka).

8

Daniela

|  8. října 2015 v 15:12

Ahojte, fungovalo by to i v jogurtovaci?

V

Veganotic

|  13. října 2015 v 9:50

Určitě :)

13

olliek

|  14. listopadu 2015 v 12:44

Mila Veganotic, teraz som nastasrtovala moj pocitac, kedze z mobilu ked posielam prispevky, tak to vyzera, ze som trosku narusena :-D. Kazdopadne mobil mi to nechcel poslat cele a skracoval spravy, tak skusam takto. Dakujem velmi pekne za recept, jogurt sice neni stuhnuty, trosku taky traslavy je, ale s dzemom a domacim musli nieco uzasne. Urcite este budem skusat. Ak mozes, prosim Ta, vymaz tie spravy predchadzajuce, aby som Ti nimi nespatila nadhernu stranku. Dakujem a krasny vikend. O.

V

Veganotic

|  25. listopadu 2015 v 10:41

jsem ráda, že chutná :)

14

jana

|  14. listopadu 2015 v 14:18

Dobry den, uzasny a snad jediny recept na takovy jogurt.budu teprve zkouset a jelikoz chci bez soji, tak se ptam, zdali uz nekdo zkousel s probiotiky misto jogurtu? A jestli to dobre dopadlo, tak kolik kapsli probiotik bylo potreba? Dekuji

V

Veganotic

|  25. listopadu 2015 v 10:42

zatím jsem nezkoušela, ale dala bych 2 až 3

15

Lucka

|  11. ledna 2016 v 4:52

Díky za tip na fajn jogurt....zkoušela jsem i z domácího ovesného mléka, resp. ovesné smetany (výroba dtto jako mléko, jen dát o mnoho méně vody). A povedl se, a taky jsem zjistila ze kysání zintenzivní troška cukru (coby potrava pro jogurtové bakterie) :). V lednici se z jogurtu oddělí "syrovátka" která zůstane nahoře, tu doporučuji slít (a použít třeba do koupele), jogurt je bez ní hutnější a chutnější :).

V

Veganotic

|  13. ledna 2016 v 19:54

to zní dobře, díky za tip!

16

Lucka

|  13. ledna 2016 v 21:22

Určo :). Taky jsem narazila na netu na jedno info, které by se mohlo hodit těm, kdo se tady v dotazech ptají na alternativu k přidání jogurtu coby startéru...prý jogurt umí "vyrobit" také stopky z chilli papriček - ne, není to vtip :). Prý na spodku stopek jsou též laktobacily a navíc prý kapsaicin (v papričkách obsažený) výrazně zrychluje metabolismus laktobacilů...viz zde: http://www.wildfermentation.com/yogurt-cultured-by-chili-peppers/ a zde: https://www.researchgate.net/publication/236674319_Capsicum_annuum_enhances_L-lactate_production_by_Lactobacillus_acidophilus_Implication_in_curd_formation Sama jsem to nezkoušela, ale zní to zajímavě a prý dokonce takto vyrobený jogurt je hustší než ten naočkovaný klasicky trochou jogurtu. Což nevím zda se netýká jen jogurtu z klasického mléka, chce to vyzkoušet. Kdo rád dělá pokusy, má tady zajímavou možnost :).

17

Andulák

|  9. března 2016 v 11:36

Prosím pěkně, jak by se dalo docílit hustého jogurtu bez kešu? Jde je nahradit třeba slunečnicovýma semínkama? Zkoušela jsem to už třikrát (bez semínek a bez ořechů) chuťově je jogurt bezchybný, jen bych ráda doladila tu hustotu a nemůžu použít ořechy.

18

Andrea

|  13. června 2016 v 15:55

Kde se dá sehnat ten krásnej talíř? :) moc díky

PŘIDEJ KOMENTÁŘ